Up North - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Didi Wetten - WaarBenJij.nu Up North - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Didi Wetten - WaarBenJij.nu

Up North

Blijf op de hoogte en volg Didi

17 Februari 2016 | Thailand, Bangkok

Lieve lezers,

Allereerst bedankt voor al jullie lieve felicitaties op mijn verjaardag! Alhoewel ik nu niet in Nederland ben, had ik het idee dat veel mensen aan me dachten die dag. Erg lief! In mijn vorige blog eindigde dat ik wachtte op Miriam. Toen zij terug kwam in het hostel had ze een klein cadeautje voor me meegenomen van de markt. Want wat is taart zonder een kaarsje? Ze had een waxinelichthouder van hout met een gekerfde olifant erin voor me meegebracht. We zijn toen samen naar het station gegaan en hebben daar taart gegeten voor mijn verjaardag, ik was gelukkig! We kwamen natuurlijk eigenlijk naar het station om een treinkaartje te kopen van Bangkok naar Ayutthaya en een kaartje voor de nachttrein van Ayutthaya naar Chiang Mai de volgende avond. Helaas was het laatste al uitverkocht (vermoedelijk i.v.m. het Chinese nieuwjaar) dus we besloten om 1 dag langer in Ayutthaya te blijven en de nachttrein de volgende avond te nemen.

Toen we terug kwamen in het hostel ontmoette we een Koreaans meisje, Juyoung, met wie we besloten een hapje te gaan eten. Zij had die dag weer 3 Koreaans jongens ontmoet, die ook wel mee wilden. Alleen maar gezellig! We hadden van meerdere mensen gehoord dat er een restaurant in de buurt zat waar ze de beste Pad Thai verkochten dus daar wilden we graag naartoe. Je hoort dit soort gerechten te eten met stokjes, waar de Koreanen uiteraard geoefend in zijn en Miriam en ik niet. Ze probeerden het ons tevergeefs te leren, maar uiteindelijk hebben we toch maar een lepel erbij gepakt, haha. Na een paar maanden Azië word ik er vast wel getraind in! Ik had die avond om 21.00 met Lotte (vriendin van de VU) afgesproken op Khao San Road, de Backpackers straat van Bangkok. Lotte was de dag ervoor terug gekomen uit Myanmar dus konden we m’n verjaardag ’s avonds samen vieren. Wat was het fijn om haar te zien zeg! Het eerste wat me opviel was dat ze zo gebruind was. Maarja na 3 maanden reizen… We hebben eerst een Chang (Thais bier) gedronken en bijgekletst en daarna buiten bij een een of andere bar gedanst. Ook Lotte had een cadeau voor me meegenomen: een mooi uitgaanstasje. Zo lief! Aan het eind van de avond namen we afscheid en dat was best gek: zij zou op maandagochtend naar huis vliegen, terwijl mijn reis net pas begonnen is. Toen ik die avond naar huis liep, voelde ik me zo gezegend en gelukkig met alle lieve mensen om me heen en dat ik in staat ben om deze reis te maken.

De volgende dag stonden Miriam redelijk op tijd op, omdat we de trein van 10.15 naar Ayutthaya wilden halen en we hier nog kaartjes voor moesten kopen, kennelijk kan dat voor deze bestemming alleen op de dag zelf. Wij stonden – op advies van de vriendelijke vrouw die ons de weg wees op het station - netjes op tijd om 9.45 bij het juiste platform. Toen het 10.15 was, was de trein er nog niet. Grappig om te zien: mensen lopen gewoon over het spoor en op het platform werd een soort pop-up kapper gemaakt, waarbij er water werd gehaald bij de leidingen van het treinspoor, bizar! Had de trein een kleine vertraging? Nou, dikke vertraging! Uiteindelijk vertrok de trein pas rond 11.25, maar dat komt hier vaak voor. Mensen zijn hier niet zo op de tijd zoals we in Nederland wel zijn. Voor 20 baht (50 eurocent) zaten we in de 3e klas en kwamen we 1.5 uur later in Ayutthaya aan.

Toen we daar aankwamen, merkte ik meteen dat het plaatsje een stuk rustiger was dan Bangkok. Er hangt een hele relaxte vibe. We hebben eerst gauw wat gegeten bij een guesthouse en zijn daarna naar het hostel gegaan. ’s Avonds hebben we een boot temple tour gedaan. Het was fijn om in een bootje te zitten en wat van de omgeving te zien. De eerste tempel was een moderne met veel goud en een grote gouden buddha. Deze heb ik in Bangkok ook wel veel gezien. Voor de 2e tempel hadden we 2 minuten, dus veel meer dan een foto maken kon ik niet. De derde tempel was een ruïne van een oude tempel. Deze vond ik het mooiste en meest indrukwekkend. ’s Avonds wilden we wat gaan eten, maar het was het Chinese nieuwjaar, wat betekent dat de straten afgesloten waren en er een hoop optredens en kraampjes waren. Uiteindelijk zijn we beland bij een café dat ijs, smoothies en crêpes verkocht. Er zat een schattig stel naast ons en het meisje gebaarde een hartje naar ons en zei ‘happy Valentinesday’. We waren dit echter totaal vergeten, dus Miriam was mijn date van die avond, haha.

De volgende dag hebben we fietsen gehuurd en zijn we rond de stad gereden. Ayutthaya heeft veel ruïnes, dus wij vermaakten ons prima! Op een gegeven moment zagen we olifanten. Wauw! Ik vind olifanten zo tof, dus ik was heel nieuwsgierig om ze van dichtbij te zien. Toen we dichterbij kwamen, zagen we dat ze bereden werden door mensen en dat ze allemaal kettingen om zich heen hadden. Ik werd er zo verdrietig en boos van. Olifanten worden net zo lang mishandeld totdat ze ‘luisteren’ naar de mens voor olifantenshows en olifantenritjes. Ik snap niet dat toeristen dit blijven doen. We zijn uiteindelijk maar weer terug gefietst naar het hostel waar we 2 Canadese zusjes Véronique en Laurence ontmoetten. Ze vroegen of we mee wilden naar de floating market en dat leek ons wel wat! Helaas bleek deze bij aankomst gesloten, dus zijn we daarna maar wat gaan eten met z’n 4tjes.

De volgende dag (dinsdag) zou onze trein om 19.45 ’s avonds vertrekken richting Chiang Mai. We zijn toen naar de floating market gegaan, deze was nu gelukkig wel open! Het was leuk, maar niet zo spectaculair als de floating market in Bangkok. Daarna hebben we nog wat gerelaxt in het hostel en we hebben daarna uitgebreid gegeten ergens vlakbij het station. Toen om 19.45 was het zover! Het verdelen van de mensen over de 2 peronnen ging al zo bijzonder: een bijna tandloze Thai riep in slecht verstaanbaar Engels waar welk wagonnummer zou stoppen. Gelukkig stonden we op de goede plek! De nachttrein is echt een ervaring. Van een 4-persoons zitplaats wordt er van alles uit de muur geklapt totdat er een soort stapelbed ontstaat. De volgende ochtend wordt alles weer net zo efficiënt ingeklapt zodat de zitplaatsen terug zijn. De nacht zelf ging best prima. Heb nog best goed geslapen!

Vanochtend om 7.30 kwamen we aan op het station van Chiang Mai. Met de taxi zijn we naar onze verblijfplaats gegaan. Miriam en ik hadden beiden behoefte aan wat privacy, dus we besloten een 2 persoons kamer (met eigen badkamer!) in een guesthouse te nemen. Best grappig, want dit kost per nacht evenveel als het bed in Ayutthaya waar we met 12 personen sliepen. Vandaag hebben we wat rondgelopen door de stad en wat activiteiten geboekt. Morgen gaan we met een minivan naar de hotsprings, Chiang Rai (met de witte tempel) en de Golden triangle (grens met Myanmar en Laos). Vrijdag gaan we naar een park waar mishandelde olifanten opgevangen worden. Je mag daar de olifanten voeren en wassen. Ik kijk daar echt naar uit, lijkt me zo bijzonder! Zaterdag gaan we een kookcursus doen. Zondag gaat Miriam naar Sukhothai en ik naar Pai en gaan onze wegen dus scheiden. Enerzijds jammer, want we kunnen het goed vinden. Anderzijds kijk ik er ook wel weer naar uit om mijn avontuur in mijn eentje voort te zetten.:)

Tot zover mijn update! Veel liefs

  • 18 Februari 2016 - 16:33

    Inez:

    Hi Didi,
    Leuk hoor, om je ervaringen te lezen en wij vinden Thailand ook zo mooi! Je hebt al heel veel kilometers afgelegd.....

    Lieve groet,

    Inez


  • 18 Februari 2016 - 20:54

    Karin:

    Geweldig Didi vindt je zo n stoer wijf veel plezier dikke kus

  • 18 Februari 2016 - 22:24

    Ans Jonkers:

    Hoi Didi, leuk om te lezen hoe je gebruikmaakt van de verschillende vervoersmogelijkheden. Een ervaring op zich!
    Ook fijn dat je al zoveel andere backpackers ontmoet hebt:-)
    Dat is een voordeel als je alleen reist, denk ik.

    Groetjes, Ans

  • 20 Februari 2016 - 14:54

    Roxannr:

    Gaaf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Didi

Actief sinds 14 Nov. 2015
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 5086

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 30 Juni 2016

Mijn eerste reis door Azië

Landen bezocht: